Як школа може нашкодити
Автори дослідження - доктор медичних наук Надія Полька і кандидат медичних наук Світлана Гозак.
Вони – співробітниці Інституту гігієни та медичної екології імені Марзєєва. Досліджувати здоров’я – їхня робота. Щоб дізнатися про те, як уроки і домашні завдання впливають на здоров’я школярів, науковці анонімно опитали 3 000 учнів і 2 254 батьків. Основний висновок: уже після четвертого уроку 54% школярів відчувають стомлення і напруження. А попереду мають ще щонайменше одне заняття. Плюс домашнє завдання.
«За час навчання в початковій школі частка дітей з хронічними захворюваннями зростає з 30% - до 50%, - констатують медики. (Це страшні цифри, які означають, що в перший клас з хронічними хворобами приходить третина дітей. При переході в п’ятий таких – вже половина). «Перевищення нормальної ваги – з 15% до 26,5%. Викривлення хребта – з 50% до 85%. Неправильна реакція серця і судин на фізичне навантаження – з 22,5% до 46,9%».
Частина проблеми – погане облаштування шкіл. Не менше 15% з них потребують капремонту, в 75% стільці і парти не підходять для школярів, в 10% міських і 40% сільських шкіл немає спортзалів.
Але рішення – не в грошах. Дослідниці з’ясували – у відносно благополучних спеціалізованих школах здоров’я школярів ще гірше. Тут більше хронічних захворювань, у 1,4 рази частіше виявляють хвороби ока і в 1,8 рази – кістково-м’язової системи.
Головне лихо – забагато уроків та завдань. Згідно з дослідженням, половина учнів під час уроків відчувають головні болі. Батьки ж зауважують – з уроками і домашніми завданнями загалом діти вчаться по 10-12 годин на день. Це в два рази більше за медичні вимоги.
«У нас племянник первоклассник, приходит из школы “выжатый как лимон”, ему 7 будет в декабре((( он очень устает!» - скаржиться на батьківському форумі киянка Ганна. «Конечно устаёт, так как программа сейчас сильная в школах, нагрузка большая, а дети 6-летки ,как правило, физически не готовы к таким нагрузкам…» - відповідають їй під ніком Крапка з Києва.
«…на сьогодні існує тенденція до перевищення межі гранично допустимого навантаження на школярів, що знаходить закріплення і у нормативній базі. Так, у затвердженому Постановою КМУ № 462 від 20.04.11р. Державному стандарті початкової загальної освіти гранично допустиме навчальне навантаження на дітей 1-4 класів перевищує медичні вимоги на 3 години на тиждень…», - резюмують дослідниці.
Тобто проблеми зі здоров’ям фактично гарантовані рішенням уряду.